فعالیت صفحه 132 علوم نهم

مشاهده‌ای برای نشان دادن حرکت آب در طول ساقه طراحی کنید.
پاسخدر یک لیوان مقداری جوهر ریخته حل می‌ کنیم، سپس ساقه کرفس را گرفته به صورت مورب برش می‌دهیم و در آب حاوی جوهر قرار می­‌دهیم پس از این دم‌ برگ را جدا کرده و حرکت آب حاوی جوهر را در آونده ای ساقه می بینیم.

آزمایش کنید صفحه 133 علوم نهم

پاسخبله، لوله­‌های آوند­های چوبی به صورت لوله‌های آبی رنگ در بافت کمتر آب رنگ دیده می­‌شوند.

فعالیت صفحه 134 علوم نهم

کاغذ آغشته به کبالت کلرید در برخورد با بخار آب، صورتی رنگ می‌شود. برای نشان دادن این واقعیت که «بخار آب از روزنه‌های برگ خارج می‌شود و در بعضی برگ ‌ها تعداد روزنه ‌ها در دو طرف برگ، یکسان نیست» آزمایشی طراحی کنید.
پاسخبر روی یک برگ گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کبالت کلرید قرار می‌ دهیم و در زیر برگ دیگری از همان گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کبالت ­کلرید قرار می ­‌دهیم پس از مدتی هر دو کاغذ را مشاهده می­‌کنیم. نقاط صورتی رنگ محل روزنه ‌ها و خروج بخار آب است که البته تعداد آنها در زیر برگ بیشتر می‌­ باشد.

 

فعالیت صفحه 136 علوم نهم

دریک فعالیت گروهی، گزارشی درباره موارد زیر تهیه کنید و به صورت تصویری در کلاس ارائه دهید.
الف) مقایسه مخروط نر و ماده در گیاه کاج
پاسخمخروط ماده قهوه ای و پولک های درست و محل تشکیل تخمک و دانه است. اما مخلوط نر زرد و فقط محل تشکیل گرده است.

ب) مقایسه کاج و سرو
پاسخشاخه ها کاج کم تراکم و برگ ها سوزنی ولی شاخه های سرو پر تراکم و قابل آرایش و برگ ها فلسی شکل است.

خود را بیازمایید صفحه 137 علوم نهم

جدول زیر بعضی تفاوت‌ های دو گروه گیاهان نهان دانه (تک لپه ‌ای ‌ها و دولپه ‌ای‌ ها) را نشان می‌دهد. در جای خالی واژه مناسب قرار دهید.

 

خود را بیازمایید صفحه 137 علوم نهم

اندام‌های رویشی (ریشه، ساقه و برگ) در نهان دانگان متنوع‌اند. موارد زیر را در هر شکل، مشخص کنید.
الف) برگ، ساقه و ریشه
ب) مواد مغذی در هرگیاه در چه اندامی ذخیره شده است؟

آزمایش کنید صفحه 138 علوم نهم

مشاهده سلول‌های خزه
وسایل و مواد لازم: تیغه، تیغک، میکروسکوپ نوری، آب، بخش‌های برگی شکل و ساقه مانند خزه.
برای مشاهده میکروسکوپیِ بخش‌های برگی شکل و ساقه مانند خزه، نمونه میکروسکوپی تهیه کنید. آیا بخش‌های برگی شکل و ساقه مانند، یاخته‌های متفاوتی دارند؟
پاسخخیر، سلول مشابه هم دارند.
آیا آوند در آنها می‌بینید؟
پاسخخیر، آوند ندارند و آب مواد معدنی محلول، سلول به سلول بالا می­‌روند.

فکر کنید صفحه 139 علوم نهم

ارتفاع خزه‌ ها از چند سانتی ‌متر بیشتر نمی‌شود. به نظر شما چرا اندازه خزه‌ها کوچک است و در جاهایی رشد می‌کنند که رطوبت کافی وجود دارد؟
پاسخچون آوند ندارند که آب را به قسمت های بالایی گیاه برساند بنابراین در نقاط مرطوب رشد می کنند تا از طریق انتشار آب و املاح را جذب کنند. و چون وجود آوند به استحکام ساقه کمک می کند و نبودن آوند در خزه باعث شده که نتوانند ارتفاع زیادی داشته باشند

فعالیت صفحه 139 علوم نهم

خزه، سرخس، سرو، ذرت و نخود را بر اساس صفتهای زیر و با استفاده از کلید دوراهی گروهبندی کنید. داشتن: دانه، گل، آوند، دانه تکلپهای، دانه دولپه ای این گروه بندی را به چند شکل میتوانید انجام دهید؟ 

فعالیت صفحه 140 علوم نهم

نمودار زیر اثر کربن دی ‌اکسید را بر میزان فتوسنتز در بسیاری از گیاهان نشان می‌دهد. این نمودار را تفسیر کنید.
پاسخاین نمودار نشان می ­‌دهد که افزایش کربن دی‌اکسید تا حد معینی فتوسنتز گیاهان را افزایش می­‌دهد و با افزایش بیشتر کربن دی‌اکسید دیگر فتوسنتز افزایش نیافته و ثابت می­‌ماند. این مورد نشان می‌دهد که توان طبیعت برای کنترل میزان گاز کربن دی‌اکسید محدود است.