خود ارزیابی صفحه 14 فارسی نهم

  1. شب و روز ، کوه و دریا و درخت ، پرندگان ، گل ها ، انگور و انار ، ماه و خورشید و ... .
  2. با بیت ( کوه و دریا و درختان همه در تسبیح اند * نه همه مستمعی ، فهم کنند این اسرار ) تناسب دارد .
  3. مفهومی که از این بیت استنباط می شود این است که کسانی راه درست زندگی را انتخاب کردند به سر منزل مقصود رسیدند و هر کس که نتواند و یا نخواهد که راه درست را انتخاب کند ، از راه راست منحرف می شود . مثل ضرب المثل ( بار کج هرگز به منزل نرسد )
  4. معنی بیت چهارم شعر را بنویسید .

کوه و دریا و درختان ( همه موجودات ) در حال نیایش و پرستش خداوند هستند ولیکن هر شنونده ای این راز ها را درک نمی کند .

 

فعالیت نوشتن صفحه 15 فارسی نهم

  1. شگفت : عَجَب * آگاهی : بیداری * ستایش خداوند : تسبیح * شنونده : مستمع * نادانی : جهالت * انگور : عِنَب * رام : مسخّر * روز : نهار * مقصد : منزل * خوشبختی : سعادت *
  2. بیت اول : مرغان سحر می گویند ( جان بخشی ) * سر از خواب جهالت بردار ( تشبیه )

بیت دوم : چو بنفشه سر غفلت در پیش ( تشبیه ) * مراعات نظیر ( بنفشه و نرگس )  *    تضاد ( خواب و بیدار )

  1. تمام پدیده های آفرینش برای آگاه کردن انسان و آوردن او در صراط مستقیم است و کسی که با وجود این همه شگفتی به وجود خداوند اعتراف نمی کند ، احساس و وجودی ندارد .

خود ارزیابی صفحه 20 فارسی نهم

  1. بخش ( و در وقت بهار بنگر و تفکر کن که زمین چگونه زنده شود و چون دیبای هفت رنگ گردد ، بلکه هزار رنگ شود ) اشاره می کند .
  2. یعنی اینکه به هر کدام از موجودات با توجه به نیاز زندگی آن ها ، چیز هایی که لازم داشته اند را عطا فرموده است . مثلا به مورچه علاوه بر دست و پا ، آرواره تیزی داده است تا بتواند غذا های مورد نیاز خود را قطع و یا با آن جا به جا کند .
  3. انسان در جهان هستی مانند مورچه ای است که تنها از اطراف خود خبر دارد و شگفتی های این دنیا بزرگ را درک نمی کند اما خداوند متعال این ویژگی را به انسان عطا کرده تا بتواند ذره ای از این عالم بی پایان را بشناسد .
  4. آثار امام محمد غزالی عبارت اند از ؟ کیمای سعادت ، نصیحة الملوک و احیاء العلوم الدین

 

فعالیت نوشتن صفحه 21 فارسی نهم

  1. سرگشته : مدهوش * رنگین کمان : قوس قزح * آفرینش : صنع * تخت : سریر * ابر : میغ *

فرش : بساط * شناخت : معرفت .

  1. سنگ سخت و آب لطیف : هسته = سنگ * سخت = وابسته پسین صفت بیانی * هسته = آب * لطیف = وابسته پسین صفت بیانی

این همه آیات : هسته = آیات * این همه = وابسته پیشین صفت اشاره مبهم

چه خلقت شگفت انگیزی : هسته = خلقت * چه = وابسته پیشین صفت تعجبی *              شگفت انگیزی = وابسته پسین صفت بیانی

کدام مستمع آگاه است ؟ : هسته = مستمع ، آگاه * کدام = وابسته پیشین صفت پرسشی .

  1. عالم خلقت بسیار بزرگ است اما درک انسان کم و محدود است و انسان کوتاه نظر است و به همین خاطر نمی تواند زیبایی های عالم را درک کند .