خود را بیازمایید صفحه 123 علوم نهم

امروزه در گروه ‌بندی جانداران، افزون بر صفت‌ های ظاهری، شباهت مولکول ‌های تشکیل دهنده یاخته ‌ها را نیز بررسی می‌کنند. به نظر شما برای این منظور چه مولکولی مناسب است؟
پاسخمولکول DNA که که در یاخته های جانداران وجود دارد.

 

گفت‌ و گو کنید صفحه 125 علوم نهم

نظر خود را با ارائه دلیل درباره درستی یا نادرستی عبارت زیر بیان کنید: از گروه‌های بزرگ‌تر به گروه‌های کوچک‌تر، تفاوت‌های افراد بیشتر می‌شود؛ در حالی که شباهت‌های آن‌ها کمتر می‌شود.
پاسخنادرست است. زیرا از بالا به پایین شباهت­‌ های افراد گروه بیشتر و تفاوت­‌ های آنها کمتر می­‌شود به طوری که در یک گونه افراد آنقدر به هم شبیه هستند که فقط با هم می ­‌توانند زاد‌ و ولد کنند

خود را بیازمایید صفحه 126 علوم نهم

الف) ماده وراثتی در یاخته برخی جانداران، درون پوششی قرار دارد و در نتیجه هسته تشکیل می‌شود. این جانداران راهو هسته‌ای (یوکاریوت) می‌نامند. در یاخته برخی جانداران، پوششی در اطراف ماده وراثتی وجود ندارد و درنتیجه هسته تشکیل نمی‌شود. این جانداران را پیش هسته‌ای (پروکاریوت) می‌نامند. براین اساس باکتری‌ها در کدام گروه قرار می‌گیرند؟
پاسخپیش هسته ای یا پروکاریوت
ب) باکتری‌ها دیواره یاخته‌ای دارند. این ویژگی، آنها را به کدام یک از سلسله‌های جانداران شبیه می‌کند؟
پاسخ گیاهان – چون سلول ‌های گیاهان هم دارای دیواره سلولی هستند.

فعالیت صفحه 126 علوم نهم

این باکتری‌ها را بر چه اساسی گروه‌بندی می‌کنید و براین اساس چه نام‌هایی به آنها می‌دهید؟

پاسخبر اساس شکل گروه ‌­بندی می ­‌کنیم

از راست به چپ 1) باکتری­‌های مارپیچی شکل (اسپریل) 2) باکتری‌های میله‌ای (باسیل) 3) باکتری کروی شکل (کوکسی)

جمع آوری اطلاعات صفحه 126 علوم نهم

روی قوطی کنسرو مواد غذایی نوشته شده است: «قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید.» با مراجعه به منابع معتبر، علت آن را پیدا کنید.
پاسخزیرا کنسرو می تواند مسمومیت شدید ایجاد کند
علت آن تکثیر یک نوع باکتری به نام باکتری کلستریدیوم بوتولینوم که سمی به نام سم بوتولینوم می کند بوتولیسم یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود اما با حرارت دادن کنسرو این سم از بین می رود

فعالیت صفحه 127 علوم نهم

این جلبک ‌ها را بر چه اساسی گروه ‌بندی می‌ کنید و بر این اساس چه نام‌هایی به آنها می‌دهید؟
پاسخبر اساس رنگدانه طبقه بندی میشود.:

از راست به چپ: جلبک‌های سبز – جلبک­‌های قرمز – جلبک­‌های قهوه‌ای زرد

فعالیت صفحه 128 علوم نهم

الف) آیا تک یاخته‌ ای ‌های سبزینه ‌دار (کلروفیل دار) می‌ بینید؟
پاسخبله، برخی جلبک ­‌های سبز تک سلولی.
ب) آیا انواع یکسانی در آب محل ‌های متفاوت وجود دارد؟
پاسخبرخی جلبک‌ها در همه نمونه‌های آب دیده می‌شوند ولی برخی نمونه ­‌های آب دیده می ­‌شوند ولی برخی نمونه­‌های آب جلبک­‌های خاص خود را دارد.پ) اگر این جانداران متحرک‌اند؛ حرکت آنها چگونه است؟
پاسخبرخی با حرکت سیتوپلاسمی (ایجاد پاهای کاذب) (آمیب­‌ها) برخی با مژک­‌ها (پارامسی ‌ها) و برخی با تاژک (کراتیوم) حرکت می­‌کنند.

خود را بیازمایید صفحه 129 علوم نهم

پاسخخیر درست نیست ، چون اولا سبزینه ندارد و غذا سازی نمیکند دوم اینکه قارچ ها خود سلسله ای جدا هستند (به صفحه 124 نگاه کنید)

 

فعالیت صفحه 129 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر مثال‌هایی ازاستفاده باکتری‌ها، قارچ‌ها و آغازیان در صنعت غذایی، کشاورزی، محیط زیست و جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید. هر گروه می‌تواند بخشی از این کار را انجام دهد.
باکتری ها: تولید ماست
قارچ ها: قارچ خوراکی در تهیه پیتزا
آغازیان : تهیه غذای سوشی و مکمل های غذایی و ژلاتین

فکر کنید صفحه 130 علوم نهم

چه ویژگی‌ای از ویروس‌ها آنها را شبیه جانداران می‌کند؟
پاسخفقط توانایی تولید مثل و فقط آن ها را هم در یاخته های یک موجود زنده انجام می دهند.

فعالیت صفحه 130 علوم نهم

استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مانند تیغ، از راه ‌های انتقال ویروس ایدز است. با مراجعه به منابع معتبر، گزارشی درباره راه‌ های دیگر انتقال ویروس ایدز، تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.
پاسخاز راه رابطه جنسی ، مادر به فرزند ، سرنگ مشترک جهت تزریق ، خود و فراورده های آن