گفت‌وگو کنید صفحه 152 علوم نهم

درباره دوکی بودن بدن ماهی، لغزنده بودن سطح بدن و قرار گرفتن بخشی از هر پولک جلویی روی پولک عقبی، با همدیگر، گفت‌وگو کنید و برای هر کدام از این ویژگی‌ها، دلیلی بیان کنید.
1-دوکی بودن بدن ماهی ها:دوکی بودن به حرکت بهتر کمک میکند
2-لغزنده بودن سطح بدن: باعث می‌شود بین بدن ماهی و آب چسبندگی به وجود نیامده و ماهی درون آب سر بخورد.
3-قرار گرفتن پولک‌ها: آب درون شکاف بین دو پولک نفوذ نکرده و مقاومتی در برابر حرکت رو به جلو ایجاد می‌کند.

جمع آوری اطلاعات صفحه 153 علوم نهم

درباره نقش وچگونگی عمل انواع باله در ماهی‌ها اطلاعاتی جمع آوری و گزارش آن را در کلاس، ارائه کنید.
 وظایف باله‌ها درماهی‌ها:
1) باله دمی = نقش جلوبرندگی ماهی در هنگام شنا
2) باله شکمی (2عدد) = امکان پایداری در شنا
3) باله پشتی سخت ونرم = امکان پایداری در شنا
4) باله سینه‌ای (2عدد= برای جنبش وجابه‌جایی و تغییر جهت ماهی
5) باله مخرجی = امکان پایداری در شنا

 

جمع آوری اطلاعات صفحه 154 علوم نهم

ماهی‌های خاویاری دریای خزر، مرغوب‌ترین خاویار جهان را تولید می‌کنند. درباره انواع ماهی‌های خاویاری و طرز تهیه آن اطلاعاتی را جمع آوری و به کلاس گزارش دهید.
انواع ماهی‌های خاویاری:
1- فیل ماهی  = بزرگ‌ترین گونه ماهیان خاویاری (استروژن)، کمیاب، طول 4 متر حداکثر وزن یک تن و 15 وزن آن می‌باشد.
2- تاس ماهی ایرانی= حداکثر طول 1 تا 2 متر وحداکثر وزن 60 تا 100 کیلوگرم می‌باشد.
3- تاس ماهی روسی = حداکثر طول 1 تا 2 متر وحداکثر وزن 60 تا 100 کیلوگرم می‌باشد.
4- اوزون برون = بلند وکشیده و پوزه بلند با حداکثر طول 1/5 متر و حداکثر وزن 25 کیلو گرم می‌باشد.

گفت‌وگو کنید صفحه 155 علوم نهم

پاسخ: زیرا آنها یا دست و پا نداند و یا درست و پا های کوتاهی دارند و هنگام راه رفتن شکم خود را روی زمین می کشند.

جمع آوری اطلاعات صفحه 156 علوم نهم

انواع سم مار ها :

1- زهرهای مختل کننده جریان خون: این زهرها خون رگ‌ها و سایر بافت‌های بدن را تجزیه و متلاشی می‌کند
2- زهرهای عصب‌گرا و ماهیچه‌گرا: این زهرها اثر فلج کننده برای اعصاب و سیستم عضلانی و دستگاه تنفس و قلب دارند.

استفاده از سم مارها:
1- از سمّ مار تاپیان ماده پروتئینی می­‌گیرند که بلافاصله خون را منعقد می­‌کند (توقف خونریزی در هنگام جراحی قلب و سایر جراحی ها).
2- از سم یک نوع مار بسیار کشنده در درمان ایست قلبی استفاده می­‌کنند.

3- از سمّ مارها برای برطرف کردن دردهای عصبی و ماهیچه‌ای استفاده می­‌کنند مثلاً از فرآورده‌­ای از سمّ مار کبرا به جای مورفین استفاده می­‌کنند.

جمع آوری اطلاعات صفحه 157 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر، در مورد اهمیت و چگونگی انجام دو گزاره زیر، اطلاعاتی را جمع آوری کنید و در کلاس ارائه نمایید.
الف) آفتاب‌پرست در محیط‌های مختلف، رنگ خود را تغییر می‌دهد.
پاسخ: برای اینکه استتار کند و توسط شکارچیان شکار نشود
ب) مارمولک‌ها، گاهی دم خود را قطع می‌کنند.
پاسخ: با قطع شدن دم ، توجه شکارچی به حرکت دم جلب میشود و مارمولک فرصت فرار پیدا میکند.

فعالیت صفحه 158 علوم نهم

چند نوع مختلف پر را به کلاس بیاورید. از هر پر، قطعه کوچکی را جدا کنید و در زیر میکروسکوپ، مشاهده کنید.
ساختمان انواع پر را با هم مقایسه کنید.
کدام نوع از پرها، استحکام بیشتری دارند؟ چرا؟
پاسخ: شاه پر ها ، زیرا به پرواز کمک می کنند و باید محکم باشند تا در مقابل باد نشکنند

درباره نقشی که هر نوع از پرها در پرندگان دارند، گفت‌وگو و نتیجه را در کلاس، ارائه کنید.
شاه پر : این پرها از خارج بدن مرغ را پوشانده اند و در زیر آنها ممکن است پرهای دیگر قرار گرفته باشد. پرهای بال و دم جزء این دسته به شمار میرود!
پوش پر :این پرها معمولا تمام بدن را فرا میگیرد و اغلب پرهای بزرگ در بعضی از قسمتها روی آنها را می پوشاند (مانند بالها) وظیفه این پرها حفظ و پوشش بدن است
کرک پر : این پرها در زیر پرهای کوچک قرار گرفته و داخل فولیکول کوچکی که در لایه اپیدرم پوست بدن مرغ فرو رفته است

جمع آوری اطلاعات صفحه 162 علوم نهم

گفته می‌شود وجود گراز و خرس در جنگل، فوایدی دارد. در این مورد از منابع معتبر، اطلاعاتی را جمع آوری و به صورت گزارش در کلاس ارائه نمایید.
فواید گراز برای جنگل:
پوزه گراز دراز و محکم است و او از ریشه درختان تغذیه میکند ، در حین خوردن غذا های گیاهی خاک را نیز شخم میزند ، در بیابان و علفزار هایی که گزار وجود دارد به دلیل زیر و رو شدن خاک و پاشیده شدن آن بر روی دانه گیاهان ، رویش و تنوع گیاهان بیشتر میشود.

فواید خرس ها برای جنگل:
1) از بین بردن حشرات و جوندگان مضر (ملخ و موش ) در طبیعت و کنترل جمعیت آنها .
2) مدفوع و ادرار آنها مواد نیتروژن‌­دار به خاک می­‌دهد.
3) دانه های میوه‌های خورده شده (توت و تمشک) در مدفوع آنها سبب انتشار و رشد این گیاهان می‌شود.
4) خوردن لاشه های باقی مانده در طبیعت.